Over ons

Naam: Stichting Goede Doelen Week Den Dungen
Adres: Litserstraat 27, 5275 BS Den Dungen
Email: gdwdendungen@gmail.com

RSIN : 85.90.67.671
ANBI Status: Verleend 18 januari 2019
ANBI= Algemeen Nut Beogende Instelling

KvK: 72 30 84 86
IBAN: NL37 RABO 0336 3821 97

Het financieel jaarverslag van 2023 vind u hier –> financieel verslag 2023
Het financieel jaarverslag van 2024 vind u hier –> financieel verslag 2024

Hieronder vindt u ons Beleidsplan en ons Privacy reglement.

 

BELEIDSPLAN
Stichting Goede Doelen Week Den Dungen / Maaskantje

Inhoud:

  1. Definitie
  2. Inleiding
  3. Doelstelling
  4. Werkwijze
  5. Achtergrond Stichting Goede Doelen Week Den Dungen
  6. Doelgroep
  7. Stichtingsbestuur
  8. Financiën
  9. De manier waarop de stichting geld werft
  10. Het beheer en de bestedingen van het geld

1.            Definitie

De Stichting draagt de naam: Stichting Goede Doelen Week Den Dungen

Stichting Goede Doelen Week Den Dungen (hierna verder aangeduid als SGDWDD of Stichting) is het samenwerkingscollectief van hierbij deelnemende individuele goede doelen fondsen, welke landelijk werken en in het bezit zijn van het CBF keurmerk.

De Stichting is actief in de dorpen Den Dungen en Maaskantje en de daarbij horende buitengebieden.

2.            Inleiding

De Stichting staat voor grote uitdagingen in de komende jaren. Uitdagingen zijn het zoeken van vrijwilligers en sponsoren, het verkrijgen van donaties en het jaarlijks realiseren van een collecteweek. Hiervoor is doorzettingsvermogen, inzet en een duidelijke doelstelling nodig.

Het bestuur maakt met dit beleidsplan duidelijk hoe het naar de toekomst kijkt en welke maatregelen het wil nemen om de Stichting plaatselijke bekendheid te geven.

3.            Doelstelling

De doelstelling van de stichting is het financieel ondersteunen van de deelnemende fondsen.

4.            Werkwijze

De stichting probeert haar doelstelling te verwezenlijken door het inzamelen van geld bij burgers en bedrijven, geld dat gebruikt wordt voor wetenschappelijk onderzoek van uiteenlopende ziektes, voorlichting of voor maatschappelijke ondersteuning van bevolkingsgroepen. Het is dan ook zaak dat de stichting inwoners bewust laat worden van het nut van de geldinzameling.

De stichting zal de inwoners slechts één maal per jaar tijdens de Goede Doelen Week benaderen om deze fondsen financieel te steunen waardoor burgers en bedrijven niet meer door ieder deelnemend fonds individueel benaderd worden om een donatie. Hierbij is het wel noodzakelijk de bekendheid van de Stichting en de deelnemende fondsen bij de inwoners te bevorderen en de doelstellingen aan collectanten en inwoners uit te leggen.

Door deze samenwerking van fondsen binnen de stichting worden de kosten voor het organiseren van de collecteweek zo beperkt mogelijk gehouden en kunnen ook bedrijven worden benaderd voor sponsoring opdat de kosten daarmee nog verder worden gedrukt. De stichting heeft geen winstoogmerk dus zullen alle opbrengsten ten goede komen aan de deelnemende fondsen.

5.            Achtergrond SGDWDD

De stichting is opgericht om afzonderlijke collectes te vervangen door één gezamenlijke jaarlijkse collecte voor alle deelnemende fondsen tegelijk.

6.            Doelgroep

De doelgroep van de Stichting zijn de inwoners en bedrijven van Den Dungen en Maaskantje in de Gemeente Sint-Michielsgestel.

7.            Stichtingsbestuur

Het voorlopige stichtingsbestuur wordt gevormd door:

Voorzitter           :              Tiny Hairwassers-van Grinsven
Secretaris           :              Carla Kocken-Kroon
Penningmeester:              Bernard Bonga

Het stichtingsbestuur wordt elke 3 jaar gekozen uit de lokale vertegenwoordigers van de deelnemende fondsen in Den Dungen en Maaskantje.

8.            Financiën

Het geld voor de realisatie van de collecteweek wordt o.a. besteed aan

  • Sponsorfolders en –posters
  • Informatiebulletins voor collectanten, wijkhoofden, taakgroepleden, deelnemersraad en commissies van aanbeveling
  • Printen van enveloppen en donatieformulieren
  • Banners en vlaggen
  • Dankbetuigingen aan sponsoren
  • Het onderhouden van de website
  • Overige benodigdheden teneinde alles goed te laten functioneren

Daar alles gebeurt op vrijwillige basis, zijn er geen personele kosten voorzien.

Globale indicatie van de jaarlijkse kosten op basis prijspeil 2019

Omschrijving                                                                            Geschatte Kosten per jaar

Bijeenkomsten collectanten, wijkhoofden, taakgroepen etc.   €125,00
Drukwerk formulieren, enveloppen, posters    €1000,00
Bankkosten   €500,00
Diverse materialen en kleine onkosten   €200,00
Stickers collectebussen    €200,00
Publiciteitskosten €175,00
Sponsorfolders     €100,00
Website €50,00
Huur vergaderruimte   €200,00
Koffie, Thee en Frisdrank     €180,00
Onvoorzien      €270,00
  
Totaal   €3000,00

De stichting heeft geen winstoogmerk.

9.            De manier waarop de Stichting geld werft

De stichting ontvangt geld d.m.v. sponsoring, donaties en de collecteweek.

De werving van geld gebeurt op een kleinschalige, maar effectieve directe manier door middel van contacten met bedrijven en collecteren tijdens de collecteweek. We onderhouden gedurende het jaar contact met de bedrijven en alle vrijwilligers door middel van ontmoetingen, informatiebulletins, website en de social media.

Onderstaand noemen wij welke soorten bijdragen er zijn:

  • Sponsoring: een zakelijke overeenkomst, gericht op profijt voor beide partijen, waarbij de ene partij (de sponsor) de Stichting financieel en/of materiaal ondersteunt en waarbij deze andere partij (SGDWDD)een nauw omschreven tegenprestatie biedt die de sponsor helpt bij het realiseren van diens doelstellingen. Het gaat om een zakelijke overeenkomst (sponsorcontract), prestige en evenwaardige tegenprestatie, dus tweerichtingsverkeer;
  • Donaties: eenrichtingsverkeer. Geld geven aan een goed doel geeft een goed gevoel voor de gever;
  • Collecteweek: financiële bijdrage van burgers, op vrijwillige basis, jaarlijks in een vaste collecteweek.

10.          Het beheer en de bestedingen van het geld

SGDWDD is verplicht een administratie te voeren. Uit deze administratie moet duidelijk blijken welke bedragen zijn ontvangen, welke bedragen er aan onkosten zijn betaald alsmede welke bedragen uitgegeven zijn aan het werven van geld en het beheer van de stichting en welke bedragen zijn gedoneerd aan de deelnemende goede doelen. Tevens wordt vastgesteld wat de aard van de inkomsten en het vermogen van de instelling is.

Graag wil de stichting nogmaals benadrukken dat de bestuurders van de Stichting zich vrijwillig inzetten en dat zij géén beloning ontvangen. Bij een eventuele onkostenvergoeding gaat het uitsluitend en alleen om daadwerkelijk gemaakte kosten t.b.v. de Stichting.

De ontvangen gelden worden jaarlijks uitgekeerd aan de fondsen na aftrek van de noodzakelijk gemaakte kosten.

De stichting beheert bankrekening NL37 RABO 0336 3821 97

Aan het einde van het boekjaar (gelijk aan het kalenderjaar) worden door de penningmeester de boeken afgesloten. Daarbij worden door de penningmeester de jaarrekening, de balans en een staat van baten en lasten over het betreffende boekjaar opgesteld. Het bestuur laat een onafhankelijke kascommissie de stukken controleren. Na de goedkeuring wordt een overzicht gepubliceerd op de website en wordt décharge aan de penningmeester verleend.

 

 

 

Privacy Reglement Algemene Verordening Gegevensbeheer

( Gebaseerd op de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Begrippen:

1. Onder stichting  wordt verstaan de Stichting Goede Doelen Week Den Dungen, zoals omschreven in de statuten van deze stichting.

2. Onder persoonsgegevens wordt verstaan, de achternaam, tussenvoegsel, voorletters, roepnaam, adres, e-mailadres en telefoonnummer van de vrijwilliger die werkzaamheden uitvoert voor de stichting.

3. De bewaartermijn van deze gegevens bij de secretaris is, na opzegging van deelname aan genoemde werkzaamheden, maximaal één kalenderjaar. Dit in verband met de archivering voor het opmaken van het jaarverslag ( art. 5.1.b, art. 89 uit het AVG).

In dit reglement is vastgelegd hoe het bestuur van de stichting omgaat met de aan haar verstrekte persoonsgegevens van de vrijwilligers die werkzaamheden ten behoeve van de stichting uitvoeren.

Persoonsgegevens:

De persoonsgegevens worden op een computer beheerd door de secretaris en/of de administrateur van de vereniging. Hij/zij heeft daartoe een bestand gemaakt.

Hij/zij zal de gegevens beheren, verwerken en zonodig aanpassen.

In dit bestand zijn de onder punt 2 verstrekte gegevens verwerkt en opgeslagen.

Deze gegevens zijn nodig voor het goed kunnen besturen van genoemde stichting, o.a. om afspraken te kunnen maken met en werkzaamheden toe te wijzen aan de vrijwilligers.

Van dit bestand wordt steeds een back-up gemaakt op een vaste externe schijf, die aan de computer is gekoppeld.

De persoonsgegevens worden nooit verstrekt aan derden en/of eigen leden, behoudens na expliciete toestemming van het lid.

De persoonsgegevens worden uitsluitend gedeeld met de bestuursleden en de administratie.

De persoonsgegevens zullen nooit op een stick worden gezet, vanwege het gevaar van verlies.

De persoonsgegevens blijven bewaard tot maximaal één jaar na beëindiging van de deelname aan de werkzaamheden voor de stichting.

Uitzondering: Van officiële stukken ( b.v. notariële) en vanuit de overheid (belastingdienst) of een overkoepelende organisatie kan een langere termijn vereist worden. Ten behoeve van het archief wordt een termijn van 10 jaren aangehouden.

Overige bestuursleden verwijderen de gegevens direct, voor zover zij deze gegevens in hun bezit hebben, nadat het niet meer noodzakelijk is voor de uitvoering van de taak van de stichting.

Hoe te handelen bij beeld en geluidopnames?

Bij activiteiten kunnen foto’s of anderszins beeldopnames, met of zonder geluid, gemaakt worden van de deelnemers.

Dit materiaal zal eventueel worden gebruikt voor het jaarverslag, nieuwsbrief, website of een presentatie bij één van de activiteiten van de stichting.

De vrijwilliger verleent bij voorbaat toestemming aan de vereniging voor openbaarmaking van het gemaakte materiaal waarop de hulpverlener zicht- en of hoorbaar is.

Indien iemand die op één van deze materialen voorkomt en het niet op prijs stelt dat het gepubliceerd wordt, zal de wens van deze persoon worden gehonoreerd. De vrijwilliger zal dit dan kenbaar moeten maken bij het bestuur.

Wat zijn uw rechten?

U heeft het recht de stichting te vragen welke (persoons)gegevens zij van u registreert en verwerkt. De stichting zal op dit verzoek (schriftelijk/ e-mail) per ommegaande reageren. Vervolgens kunt u de stichting verzoeken deze gegevens aan te vullen of te verbeteren.

Plichten:

Vrijwilligers die werkzaamheden voor de stichting uitvoeren worden op de hoogte gebracht van het privacyreglement. Het privacy reglement is gepubliceerd op de website van de stichting. De stichting zal het reglement op verzoek via mail of post doen toekomen. Vrijwilligers dienen een akkoordverklaring van het privacyreglement te ondertekenen en in te leveren bij het bestuur.

Data lek.

Bij eventuele datalekken, zullen de leden en de Autoriteit Persoonsgegevens binnen 72 uur na constatering hiervan in kennis worden gesteld.

Indien blijkt dat alleen gegevens gelekt zijn, die slechts geringe kans geven op schending van rechten van betrokkenen, zal de Autoriteit Persoonsgegevens niet in kennis worden gesteld. (art. 33.1 van het AVG).

In alle gevallen zullen betrokkenen worden geïnformeerd en zal de secretaris en/of de administrateur daarvan een registratie bijhouden.

Ingangsdatum reglement:

Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 maart 2019